fredag 19. mai 2017

Digital vurdering

Jeg holder for tiden på med funksjoner i matematikk i 9. trinn. For å øke elevenes bevissthet rundt oppnådd kompetanse og for at jeg skal være bedre forberedt til undervisning, har jeg laget spørreskjemaer i Google forms. Elevene har i lekse å se en undervisningsvideo og svare på spørsmålene fra spørreskjemaet. Skjemaet består av noen egenvurderingsspørsmål samt noen kontrollspørsmål fra videoene. På denne måten får elevene en rask tilbakemelding på om de har forstått innholdet og får økt sin bevissthet rundt læringsinnholdet. Mens jeg får et overblikk over hva jeg må fokusere ekstra på og hvilke elever som eventuelt trenger hjelp.

Det å lage et Google eller Office skjema er fort gjort og temmelig enkelt. Det tar meg 10-15 min å lage et skjema som jeg legger ut som link til elevene. Før undervisningstimen ser jeg gjennom resultatene og justerer undervisningen og innholdet ut fra hva elevene har svart. Jeg legger ved en link til et av mine skjema om lineære funksjoner.

https://goo.gl/forms/rYxoGTW9j92MSXQE3
Skjermdump fra Google forms


Jeg bruker denne typen vurdering som et tillegg til annen formativ og summativ vurdering, det er ingen erstatning for målskjemaer, kapittelprøver og lignende. Som lærer må man være bevisst hvilke vurderingsmetoder man bruker til hvilken type vurdering. Det kan fort bli en fallgruve å bare bruke slike skjemaer. Man må ha med seg at elevene ikke får vist fram hvordan de har tenkt i en slik vurdering, samtidig er det mulig å tippe på spørsmål med avkryssing. Derfor mener jeg man bør ha med noen åpne spørsmål i tillegg til avkryssing.




Creative Commons License

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar