søndag 21. mai 2017

Kahoot - ghost mode

Ved å bruke ghost mode i Kahoot kan man enkelt få til pre og post testing, samtidig som det er motiverende for elevene. Jeg har tidligere skrevet et blogg innlegg om ulike digitale tester, der jeg beskrev hvordan man kan bruke pre og post testing i matematikk. Jeg har laget en test i Kahoot om grafer, det er en kort test som tar for seg lineære grafer og passer for 9. trinn og eldre.


Skjermdump fra min Kahoot om grafer.


Skjermdump fra Kahoot, finn testen du ønsker å bruke i ghost mode.


Skjermdump fra Kahoot, velg Ghost mode og gjennomfør testen igjen.
Når du har valgt ghost mode i Kahoot vil de kallenavnene som var med ved første gjennomføring vises med bilde av et spøkelse, i tillegg til de nye som spiller nå. På den måten kan elevene sammenligne resultatene sine.


Ghost mode er en funksjon i Kahoot som gjør at du kan ta den samme testen om igjen basert på en tidligere gjennomføring. Under ser du en video som viser hvordan du gjenskaper en test i ghost mode.

Kan en vilkårlig lærer ta i bruk tester formativt?

Ja mener jeg. Det krever at læreren har lyst, motivasjon, interesse og evne til å oppdatere seg. Hoved utfordringen slik jeg ser det vil være å prioritere å bruke tid på å lære seg hvordan man bruker et test verktøy. Det kan være lurt å søke råd hos en kollega som man vet behersker digitale verktøy, for å få tips om hvilke verktøy som passer til ditt formål. Ellers finnes det flere artikler, blogger og lignende som man lese for å skaffe seg en oversikt. Selv bruker jeg ofte YouTube til å søke opp videoer som omhandler temaet. Utfordringen med å bruke internett kontra en kollega er at du vil få mange treff og det kan være vanskelig å finne akkurat det du ønsker, særlig dersom du ikke helt vet hva du ønsker å finne.
 
Jeg ser for meg at for å lykkes med å bruke digitale tester til formativ vurdering så bør en vilkårlig lærer søke hjelp av en kollega til å finne frem til hvilket verktøy som er formålstjenlig. For så å søke på internett for å finne ut hvordan man bruker verktøyet. Dermed slipper man å bruke mye tid på å lese/se på verktøy om som ikke passer til formålet. Men til syvende og sist må man selv ønske å benytte en annen form for vurderingsverktøy. Dersom man ikke ser nytteverdien i slike verktøy for elevene og seg selv, så blir det heller ikke til at man tar det i bruk.
 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar