![]() |
Skjermdump fra min Kahoot om grafer. |
![]() |
Skjermdump fra Kahoot, finn testen du ønsker å bruke i ghost mode. |
![]() |
Skjermdump fra Kahoot, velg Ghost mode og gjennomfør testen igjen. |
Ghost mode er en funksjon i Kahoot som gjør at du kan ta den samme testen om igjen basert på en tidligere gjennomføring. Under ser du en video som viser hvordan du gjenskaper en test i ghost mode.
Kan en vilkårlig lærer ta i bruk tester formativt?
Ja mener jeg. Det krever at læreren har lyst, motivasjon, interesse og evne til å oppdatere seg. Hoved utfordringen slik jeg ser det vil være å prioritere å bruke tid på å lære seg hvordan man bruker et test verktøy. Det kan være lurt å søke råd hos en kollega som man vet behersker digitale verktøy, for å få tips om hvilke verktøy som passer til ditt formål. Ellers finnes det flere artikler, blogger og lignende som man lese for å skaffe seg en oversikt. Selv bruker jeg ofte YouTube til å søke opp videoer som omhandler temaet. Utfordringen med å bruke internett kontra en kollega er at du vil få mange treff og det kan være vanskelig å finne akkurat det du ønsker, særlig dersom du ikke helt vet hva du ønsker å finne.
Jeg ser for meg at for å lykkes med å bruke digitale tester til formativ vurdering så bør en vilkårlig lærer søke hjelp av en kollega til å finne frem til hvilket verktøy som er formålstjenlig. For så å søke på internett for å finne ut hvordan man bruker verktøyet. Dermed slipper man å bruke mye tid på å lese/se på verktøy om som ikke passer til formålet. Men til syvende og sist må man selv ønske å benytte en annen form for vurderingsverktøy. Dersom man ikke ser nytteverdien i slike verktøy for elevene og seg selv, så blir det heller ikke til at man tar det i bruk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar