lørdag 20. mai 2017

Digitale tester

Pre og post testing

En fin måte å bruke digitale tester på er å la elevene ta samme test før og etter undervisning eller gjennom gått stoff. Jeg ser for meg at dette kan være til god nytte i min matematikk undervisning. Ved å starte timen med en digital test, eventuelt at elevene har i lekse å gjennomføre den, får jeg god innsikt i elevenes forkunnskaper og kan justere undervisningen etter det. Elevene blir bevisst eget ferdighets nivå og vet hva de må jobbe mer med. Så kan man avslutte undervisningen ved at elevene tar den samme testen på nytt.
 
Elevene vil mest sannsynlig ha økt sin kompetanse og dermed vil slik type testing være veldig motiverende. Samtidig er det en god pekepinn på om du som lærer har klart å løfte de elevene som trengte det og om du har drevet målrettet undervisning. Derimot vil det ikke virke motiverende på elever som ikke klarer å slå seg selv. Vær derfor veldig oppmerksom på elever som du vet har særlige utfordringer og hjelp disse så du sikrer at de får et bedre resultat. Dette opplegget krever at du som lærer har laget en digital test som lar seg gjennomføre to ganger. For eksempel kan både Google forms og Kahoot gjennomføres flere ganger. Du kan lese mer om et konkret opplegg med pre og post testing i et annet av mine blogginnlegg.
 

Tilbakemeldinger i digitale tester

En annen måte å øke læringseffekten ved elevene med bruk av digitale tester er å gi tilbakemeldinger på testen. Jeg lagde nylig en digital test om setningsanalyse for 7. trinn hvor noen av spørsmålene rettet seg selv automatisk. Jeg hadde ikke lagt inn tilbakemeldinger på svarene og fikk flere spørsmål fra elever som lurte på hvorfor svaret ikke var riktig. Dersom jeg hadde lagt inn tilbakemeldinger ville elevene automatisk fått hint om hvorfor svaret var rett eller galt og deretter kunne de fått i oppgave å finne ut av det. Dette mener jeg vil øke læringseffekten til elevene og være tidsbesparende for læreren. Det krever kun at læreren lager en test med tilbakemeldinger.
 
Her er det viktig at en bruker tid på å skrive gode tilbakemeldinger, det holder ikke å skrive "feil" eller "riktig". Tilbakemeldingen bør være et hint på veien til at eleven kan finne ut hva som er svaret. 
https://forms.office.com/
Skjermdump fra Microsoft forms
Dersom elevene får vite svaret helt automatisk har ikke testen noen nytte som formativ vurdering. Målet er jo at eleven skal lære noe av testen. Dermed mener jeg også at en test med slike tilbakemelding passer godt sammen med pre og post testing.
 

Elevene lager tester

Jeg mener det ligger utrolig mye læring for elevene i det å lage tester selv. Elevene jeg underviser for synes det er veldig motiverende å "spille" Kahoot. Jeg skriver spille i hermetegn fordi elevene kaller det det, selv om det i stor grad er formativ vurdering. Derfor ser jeg for meg at elevene fint kan lage tester i Kahoot selv. Dersom man for eksempel arbeider med geografi i samfunnsfag så kan elevene lage tester i Kahoot, gruppevis. På den måten må de virkelig forstå og granske temaet for å lage gode spørsmål. Testene kan de gjennomføre på andre gruppene og lage en liten konkurranse om hvilke grupper som lager de vanskeligste spørsmålene. Kahoot pleier å være motiverende for elevene og det har et veldig enkelt brukergrensesnitt, noe som gjør at elevene kan lage tester med et profesjonelt utseende. Lærerens oppgave mens elevene lager testene er å observere og veilede. Man bør på forhånd ha tenkt gjennom hva som er gode og dårlige spørsmål, samt sørge for at gruppene er funksjonelle.
 
Det som kan være utfordrende med at elevene skal lage tester selv, er at de kan ta det useriøst og lage tullete spørsmål, men det eliminerer man oftest ved å la elevene arbeide i grupper. I tillegg må man bevisstgjøre de på at dette er en form for vurdering og ikke nødvendigvis bare et spill. Man bør utarbeid vurderingskriterier for hva som er et godt spørsmål og kanskje demonstrere det selv.
 
 
 
Creative Commons License

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar