torsdag 25. mai 2017

ADDIE-modellen til planlegging av undervisningsdesign

Med bakgrunn i ADDIE-modellen for læringsdesign har jeg laget et design for å lære elever å skrive tekster med sammenheng og tydelig tema. Nedenfor forklarer jeg på hvilken måte jeg har brukt ADDIE-modellen i mitt design. I tillegg har jeg tatt utgangspunk i John Biggs outcomes-based teaching and learning i dette designet.

Analyze: jeg har valgt kompetansemål, læringsmål og vurderingskriterier som jeg mener er formålstjenlige. I tillegg har jeg beskrevet hvilke forkunnskaper elevene trenger.
Design: læringsinnholdet og vurderingsformene utgjør selve designet.
Develop: for å utvikle designet vil jeg få en kollega til å gi meg tilbakemeldingen på det.
Implement: man trenger et læringsrom med pulter og stoler til alle, de som ønsker å bruke PC må ha tilgang til det.
Evaluate: formativ og summativ vurdering er beskrevet nedenfor.

Kompetansemål etter 7. trinn i norsk, skriftlig kommunikasjon

  • skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger

Vurderingskriterier og læringsmål

  • kunne skrive en tekst med klart uttrykt tema, med minst tre avsnitt
  • ha sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • kunne gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier
  • kunne bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger

Formativvurdering

elevene gir tilbakemeldinger på hverandres tekster, såkalt kameratvurdering.

Summativvurdering

videokommentar fra faglærer.

Forkunnskaper

elevene må kunne skrive enkle avsnitt og lage tankekart eller disposisjon. Elevene må ha forståelse for begrepet sammenheng. For å avdekke om elevene har disse forkunnskapene kan du foreta en undersøkelse.

Læringsinnhold

for at elevene skal forstå hva det vil si å skrive en tekst med sammenheng skal de først studere en eksempel tekst med sammenheng og et tydelig tema. Nysgjerrigper har gode og enkle tekster for passer godt for et slik studie. For at elevene skal studere sammenheng mellom setninger og avsnitt skal de velge en tekst fra Nysgjerrigper sjekke at avsnittene og setningene har sammenheng og at teksten har et tydelig tema, tips til artikkel: https://nysgjerrigper.no/Artikler/2017/mai/ti_maaneder_i_lufta

Når elevene skal studere eksempel teksten skal de samarbeide to og to og vurdere teksten ut fra vurderingskriteriene de selv blir målt etter. De skal skrive en kort faglig kommentar til hvert av avsnittene som læreren ser over for å sikre at elevene er i stand til å drive kameratvurdering senere.

Deretter skal elevene skrive en tekst med minst tre avsnitt, de får selv velge tema. Start med at elevene lager et tankekart eller en disposisjon. Tankekartet eller disposisjonen skal sikre at elevene holder seg til et tema og skriver avsnitt innenfor temaet. Deretter må de vurdere hva (av de det har på tankekartet/disposisjonen) de ønsker å ha med i teksten sin. Elevene skal skrive et første utkast som de får kameratvurdering på. Det er viktig at elevene benytter den formen for skriving som de skriver best på, om det er for hånd eller på PC.

Kameratvurdering foregår ved at to elever vurderer hverandres tekst, det er viktig at disse to elevene er på et temmelig lik nivå i skriveutviklingen. På den måten får begge elevene utbytte av vurderingen. Elevene vurderer tekstene til hverandre ved å skrive en faglig kommentar til hvert av avsnittene, der de skal bedømme om setningene og avsnittene har sammenheng, på samme måte som i eksemplet.

Ut fra kameratvurderingen skal elevene gjøre endringer i teksten sin. Deretter skal de levere den på nytt, denne gangen til læreren. Læreren gir en summativ vurdering i forhold til hvilke mål som er nådd i hvilken grad. Vurderingen skal gis i form av video, der læreren enten screencaster (dersom teksten er digital) eller filmer den fysiske teksten og kommenterer hvert avsnitt med en faglig kommentar.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar